KAUHAJOKISTEN OPINTIE ENNEN KANSAKOULUJA
Lukkarinkoulusta Kiertokouluun
Kauhajoki sai 1627 kappelioikeudet ja oman kappalaisen, jolloin
oletettavasti kansanopetuskin tehostui sillä kuulustelut
suoritettiin omassa kirkossa.
1690 piispantarkastuksessa seurakuntalaisten ulkolukutaito todettiin
kohtalaisen hyväksi.
1710 piispantarkastuksessa seurakunnan kristinopintaito todettiin
jo perusteelliseksi.
Isonvihan aikana kansanopetus loppui lähes kokonaan.
1719 rovastintarkastuksessa huomattiin että useimmat lapset
olivat opettamatta, vain keski-ikäiset osasivat jonkin verran
lukea.
Isonvihan jälkeen Kauhajoellakin alkoi lukkarinkoulu.
Jo 1723 kuningas määräsi papiston kehotuksesta
vanhemmat sakon uhalla huolehtimaan lasten kristinopin ja lukutaidon
alkeista. Ne joiden vanhemmat eivät tähän pystyneet
lähetettiin lukkarinkouluun.
Emäseurakunnan kirkkoherraksi valittiin 1751 Salomon Hannelius,
joka hyväksytti 1754 Kauhajokisten vastusteluista huolimatta
tarkan ja tiukan koulusäännön. Opetusta oli annettava
lukkarinkouluissa 4-5 viikkoa syksyllä ja keväällä.
Kaikki kahdeksan täyttäneet lapset oli pantava kouluun,
jota ennen vanhempien oli opetettava heille bokstawit. Vanhempien
oli myös sakkojen ja yhden sunnuntain "tukissa"
istumisen uhalla huolehdittava lastensa koulunkäynnistä,
sekä hankittava lapsille oppikirjat. Lukujärjestyksen
mukaan aamupäivällä oli ulkolukua. Tämän
jälkeen tunti laulua, jolloin opeteltiin "selvästi
ja joutuisasti" hakemaan virret virsikirjasta. Iltapäivällä
kaikki harjoittelivat sisälukua virsikirjasta.
Hanneliuksen aikana myös täysi-ikäiset joutuivat
rangaistuksen uhalla katekismuskuulusteluihin. Avioluvan saamisen
ehtona oli selvä lukutaito.
1806 kirkonkokouksessa oli esillä lastenopettajien palkkaaminen
kylille lukkarin avuksi, lastenopettajia ei kuitenkaan saatu.
Torppari Erkki Koski oli aiemmin pientä korvausta vastaan
opettanut pyydettäessä Kauhajoenkylän lapsia ja
hän lupasi jatkaa opetustyötä. Myöhemmin
oli myös muutamia muita henkilöitä, joita käytettiin
lastenopettajina.
1850-luvulla Suur-Ilmajoen uusi kirkkoherra opettajana toiminut
Carl Rudolf Forsmann esitti Kauhajoelle perustettavaksi lastenkoulun.
Opetusta annettaisiin vuoronperää Päntäneellä,
Hyypässä, Aronkylässä ja Kirkonkylässä.
Kirkonkokous 1853 edellytti, että talolliset kustakin kylästä
antavat tilaa koulun käyttöön. Opettajan palkaksi
sovittiin 10 kopeekkaa lapselta viikossa, sekä talvella
"valoa ja halkoja". Köyhäinhoitohallituksen
tuli huolehtia varattomien lasten opetuksesta.
1854 Kauhajoella käynnistyi kiertokoulutoiminta.
Kauhajoki jaettiin kahteen koulupiiriin: Hyyppä, Nummijärvi
ja Päntäne muodostivat oman piirinsä johon opettajaksi
valittiin Matti Kivinen.
Toisen piirin muodostivat Aro, Harja ja Kirkonkylä opettajana
Petteri Mänty.
1859 kirkonkokouksessa otettiin esille kiinteiden koulujen perustaminen.
Kokouksen kanta oli kuitenkin kielteinen ja koulut jatkoivat
toimintaansa kiertokouluina. Aina ei kiertokoulukaan toiminut
v.1860-62 ei seurakunnassa ollut kuin yksi opettaja Matti Kivinen.
Saatu oppi oli vaihteleva lukutaito eikä lainkaan kirjoitustaitoa.
1862 toiseksi opettajaksi valittiin Hiskias
Ahlberg Rahkolasta. Kivinen
ja Ahlberg toimivat Kauhajoen ainoina opettajina seuraavat 20
vuotta. 1883 Matti Kivinen erosi virastaan hänen seuraajakseen
valittiin Herman Perämäki,
jonka oli opetettava vuodessa Päntäneellä 3 kk,
Hyypässä 3 kk ja Nummijärvellä 2 kk. Oppiaineita
olivat tavaus, sisäluku, ulkoluku, veisuu ja kirjoitustaito,
joka otettiin opetusohjelmaan vasta 1800 -luvun parina viimeisenä
vuosikymmenenä.
1884 kiertokoulun opettajien palkka (150 mk vuodessa) alettiin
maksaa verovaroista, kun se oli aiemmin
maksettu vaivaisjyvästöstä. Samalla palkattiin
viinaverovaroilla kolmas opettaja J.
J. Rosenlund, joka kuitenkin kuoli pian ja hänen
työnsä siirtyi Ahlbergille. 1890 -luvulla kiertokoulujen
toiminta tehostui alettiin kiinnittää huomiota opettajien
pätevyyteen ja oppikirjoihin, kunnan varoilla hankittiin
50 lasten raamattua luku- ja oppikirjoiksi. 1890 palkattiin myös
jälleen kolmas opettaja Wilho Högander,
Pikku-Ville, jolla oli kansakoulunopettajan todistus
lukutaidosta. Opettajien työpiirit olivat seuraavat Ahlberg
opetti Kauhajoen alapäässä, Högander keskiosassa
ja Peränen yläosissa. Kaikkien työaika oli 34
viikkoa vuodessa. Seurakuntalaisten piti kyyditä opettajia
sekä antaa koululle ja opettajalle huoneet, valo ja lämpö.
Kauhajoella toimi vuosisadan vaihteen molemmin puolin myös
useita yksityisiä lastenopettajia, jotka pientä korvausta
vastaan opettivat lukemista ja kirjoittamisen alkeita. Tunnetuimpia
olivat Katri Rantee eli Pikku-Kaisa, Amalia Tarkka, Hilma Kääly
ja Albertiina Yrttimaa. Nummijärvellä kotikoulua pitivät
Jaakko Kulmala ja Nestori Nummijärvi.
Vusisadan lopulla alettiin perustaa pysyviä kansakouluja,
silti kiertokoulutkin olivat vielä tärkeitä, monet
oppimishaluiset kävivät koulua useita kertoja jolloin
tulokset paranivat. Kiertokouluissa käytiin myös alakoulujen
puuttuessa saamassa alkeisopetus. Nummikoskella ja Nummijärvellä
toimi 1908-1918 yhteinen kiertokoulu 17,5 viikkoa vuosittain
kummassakin kylässä opettajana Jaakko Järvinen
"Järvis-paappa". Vuosisadan vaihteen jälkeen
kiertokoulun opettajia palkattiin lisää, niin että
heitä oli 1923 kaikkiaan kuusi. 1930 -luvulla oli Sahankylässä
ja Lamminmaassa vielä toiminnassa kiertokoulut.
Takaisin
Kristiina Kanerva
Lähteet: Liisa Ruismäki / Kauhajoen historia, Heikki
Nurmela / Kauhajoen koululaitos 1882-1982 |



|